Parafialne Przedszkole Integracyjne im. Św. Kingi w Tymbarku

przedszkole_tymbark

1 września 2000 r. w Parafii p. w. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, rozpoczęło działalność Parafialne Przedszkole Integracyjne. Przedsięwzięcie zainicjował i zorganizował Ks. Proboszcz Józef Leśniak. Jego wrażliwość oraz otwartość na potrzeby bliźnich były inspiracją do działania na rzecz najbardziej potrzebujących, a szczególnie na rzecz dzieci specjalnej troski.

Nawet dzisiaj, szczególnie w małych środowiskach środowiskach pokutuje smutny i niezrozumiały pogląd, że dziećmi niepełnosprawnymi nie należy się chwalić, a widok chorego człowieka krępuje nas i peszy, nie zawsze wiemy jak się zachować. W Tymbarku, poniekąd, udało się te przekonania zmienić.

Na zaproszenie Księdza Proboszcza do prowadzenia placówki odpowiedziały Siostry Nazaretanki oraz osoby świeckie – razem 10 pełnych etatów. Siostry Nazaretanki to rodzina zakonna, której głównym celem jest modlitwa za rodziny oraz różnoraka pomoc rodzinom. Duchowość naszego Zgromadzenia kształtujemy na przykładzie życia Najświętszej Rodziny z Nazaretu. Nasza Założycielka błogosławiona Franciszka Siedliska poleciła nam abyśmy szczególnie zajęły się wychowaniem i nauczaniem dzieci i młodzieży. W Polsce prowadzimy 10 szkół i 14 przedszkoli.

Przedszkole w Tymbarku mieści się w budynku parafialnym, zajmuje pierwsze piętro i część parteru; ma do dyspozycji dwie sale zabaw, jedną salę dydaktyczną oraz inne pomieszczenia służące do pełnej realizacji zadań wynikających ze Statutu Przedszkola. Możemy pomieścić 60 dzieci, aktualnie jest ich 40, w dwóch grupach. Placówka jest bardzo dobrze wyposażona w pomoce dydaktyczne, zabawki, sprzęt audiowizualny, komputery, książki oraz czasopisma. W budynku zostały zniwelowane bariery architektoniczne oraz zostały wprowadzone wszelkie możliwe udogodnienia: podjazdy dla wózków, szerokość drzwi do pomieszczeń zgodna z wymogami, odpowiednio dostosowane toalety; mamy do dyspozycji: krzesła rehabilitacyjne, stoły z regulowaną wysokością, balkoniki, poduszki i kształtki rehabilitacyjne itp. Istnieje też możliwość wypożyczania sprzętu rehabilitacyjnego do domu.

Wielkim udogodnieniem dla rodziców jest stała współpraca Przedszkola z Przychodnią Rehabilitacyjną prowadzoną przez Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych przy Parafii w Tymbarku, która również jest dziełem Ks. Prałata Józefa i mieści się w tym samym budynku. Przychodnia zatrudnia wysokiej klasy specjalistów, ma bardzo dobrze wyposażone sale do fizjoterapii oraz gabinet terapii zajęciowej.

Personel posiada solidne pedagogiczne wykształcenie, które jest systematycznie aktualizowane przez uczestnictwo w warsztatach i kursach doskonalących. Przedszkole brało udział w unijnym programie Phare ACCESS – ZWIĘKSZONE MOŻLIWOŚCI INTEGRACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH Z MNIEJ UPRZYWILEJOWANYCH OBSZARÓW MAŁOPOLSKI. Program projektu obejmował serię otwartych szkoleń traktujących między innymi o wykorzystywaniu najnowszych zdobyczy techniki do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi między innymi: rehabilitację w wodzie, wykorzystanie technik komputerowych w rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych organizację pracowni terapii zajęciowej, muzyko – i choreoterapię, organizację ośrodka – przychodni rehabilitacyjnej, przygotowanie instruktorów hipoterapii, a także wsparcie psychologiczne dla rodzin dzieci niepełnosprawnych. W ramach projektu miałyśmy możliwość odwiedzenia duńskich ośrodków dla osób niepełnosprawnych.

W parze z wykształceniem idzie wewnętrzne zaangażowanie całego Personelu wynikające z głębokiej i stale rozwijanej, poprzez dni skupienia i pracę nad sobą, wiary w Boga. Wyjeżdżamy na dni kupienia do Szczyrzyca, Krakowa, Komańczy, Dębowca, czy na Śnieżnicę. Organizujemy raz w roku wspólne dla całego personelu imieniny, są to również imprezy wyjazdowe.

Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o program edukacji przedszkolnej „Przedszkolak w świecie piękna” oraz inne opracowania, zalecane przez Ministerstwo Edukacji. Prowadzona jest nauka języka angielskiego. Z uwagi na zróżnicowane możliwości dzieci w czasie zajęć zorganizowanych prowadzimy indywidualizację nauczania.

Parafialne Przedszkole Integracyjne w Tymbarku nie się różni od innych placówek: są dzieci, nauczyciele, zajęcia, uroczystości, a jednak integracja to coś co wyróżnia nas spośród innych i przynosi widoczne efekty.

Zadaniem przedszkola integracyjnego jest stworzenie wszystkim dzieciom jak najkorzystniejszych warunków rozwojowych, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole i pełnienia ról społecznych.

Dzieci niepełnosprawne w grupie rówieśniczej funkcjonują na zasadzie równości praw i obowiązków. Zasada ta powinna być przestrzegana oczywiście na miarę ich możliwości.

Do naszej placówki przyjmujemy dzieci z różnymi niepełnosprawnościami pod warunkiem, że dzieci te nie stanowią zagrożenia dla siebie i innych. Ustawa o systemie oświaty mówi, że liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.

Pierwszym założeniem Parafialnego Przedszkola Integracyjnego było „tworzenie wspólnoty”, po paru miesiącach doświadczeń i obserwacji, wypracowana i określona została misja:

Przedszkole jest otwarte dla wszystkich dzieci niezależnie od stanu umysłu i sprawności fizycznej jak również statusu materialnego rodziny, pragnie tworzyć wspólnotę dzieci niepełnosprawnych i zdrowych przez zrozumienie, akceptację, zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i przez wszystko co zawiera się w MIŁOŚCI BLIŹNIEGO, chce rozbudzić ciekawość świata i ukazać wartość myślenia, stwarza warunki do spełnienia podstawowej aktywności dziecka jaką jest zabawa.

Pracownicy Przedszkola starają się z jak największym zaangażowaniem włączać swoje umiejętności i intuicję w opiekę i wychowanie dzieci. Należy szczególnie podkreślić znaczenie słowa intuicja, ponieważ każda kobieta ma wpisane w swoją naturę to coś, co uzdalnia ją do prawidłowego podejścia do dziecka. Dlatego na spotkaniach Rady Pedagogicznej często jest obecny cały Personel Przedszkola. Chcemy wspólnie budować właściwe relacje społeczne najpierw między sobą, między dorosłymi, a następnie chcemy przekazać to dzieciom: po pierwsze poprzez naszą postawą w relacjach z innymi ludźmi; po drugie poprzez tworzenie sytuacji społecznych, które najczęściej jednak tworzą się same. Właśnie naturalne sytuacje w grupie, podczas zajęć i zabaw, podczas posiłków i spacerów powoli uczą dzieci wzajemnych zachowań, uczą poznawać własne potrzeby, odkrywać, co może mnie i innym sprawić przyjemność, a co może być przykre.

Dziecko dostrzega inność kolegów i koleżanek, uczy się tolerancji i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka. Mamy nadzieję, że zaprocentuje to w dorosłym życiu wyrozumiałością dla „inności”.

W pracy nad rozwojem społecznym dziecka bazujemy na pierwszych prospołecznych zachowaniach jakimi są empatia; zdolność do samokontroli, która przejawia się w powstrzymywaniu od natychmiastowego działania i ujawniania emocji oraz na zdolności dostosowywania się do poleceń, próśb i norm kulturowych.

W grupach preferujemy model rodzinny czyli zróżnicowanie pod względem wiekowym, ponieważ rodzina to naturalna grupa społeczna zróżnicowana wiekowo i pod względem obowiązków. Również jeśli sytuacja dzieci niepełnosprawnych tego wymaga, to przebywają one w przedszkolu z rodzicami czy opiekunami. Stosujemy tę praktykę także do dzieci zdrowych, młodszych jeśli mają trudności z adaptacją.

W Naszym Przedszkolu dzieci specjalnej troski są całkowicie akceptowane, zdrowi rówieśnicy, uczą się okazywać im życzliwość i pomoc w miarę możliwości, wspólnie się bawią. Dzieci zdrowe szukają kontaktu z niepełnosprawnymi, lecz nie zawsze są to partnerzy do ich zabaw. Potrafią jednak się z nimi kłócić, a nawet „walczyć” o zabawki, gdy zajdzie taka potrzeba. Jest to dowód na to, że traktują się jak równe sobie.

Z naszej kilkuletniej praktyki wynika, że podstawą każdej terapii dziecka z deficytami rozwojowymi jest przebywanie w grupie rówieśniczej, dopiero takie doświadczenia otwierają dziecko na dalsze nasze działania. Na spotkania ze specjalistami.

W procesie dydaktyczno – wychowawczym nie tworzymy indywidualnych planów pracy terapeutycznej ponieważ wspomniana już zasada stopniowania trudności podczas zajęć i zabaw jest stosowana w szerokim wachlarzu przeróżnych form i metod nauczania i oczywiście w obydwu kierunkach, czyli praca z dziećmi z deficytami oraz z dziećmi zdolnymi. Sposób taki jest bardzo pracochłonny dla nauczycieli, ale daje widoczne efekty. Ponadto od grudnia 2006 roku prowadzimy zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oprócz naszych przedszkolaków uczestniczą w nich również dzieci spoza przedszkola.

Podsumowując można stwierdzić, że w grupach integracyjnych dzieci niepełnosprawne łatwiej przyswajają wiedzę, nawiązują kontakty; dzieci zdrowe uczą się opiekuńczości, nabierają umiejętności bycia z osobą niepełnosprawną, czują się odpowiedzialne, co w efekcie ma ogromny wpływ na kształtowanie ich osobowości, a w konsekwencji zdolność do przyjaźni i miłości.

Ze względu na specyfikę Przedszkole znane jest w powiecie, a także w całym Kraju dzięki TVP, która wyemitowała obszerny program o jego działalności.

Od czterech lat Proboszczem Parafii w Tymbarku jest Ks. Edward Nylec, który jako reprezentant Organu Prowadzącego z wielkim zaangażowaniem kontynuuje dzieło swojego Poprzednika.

DYREKTOR PRZEDSZKOLA
s. Katarzyna Witkowska nazaretanka

Kontakt:
tel. (18) 332 51 51