Adwokaci Zwierząt Program Interwencyjno Rozrywkowy 2010-2011

Program interwencyjno-rozrywkowy 2010/2011
Autor: Zofia Florek-Paszkowska

Opracowane na podstawie materiałów i publikacji ze stron Organizacji broniących praw zwierząt

CEL

1. Ukazanie  obrońców  zwierząt,  jako  osoby  energiczne,  ciekawe,  z  charakterem  i  charyzmą,  waleczne,  zawzięte, wywołujące kontrowersje – wykreowanie nowego wizerunku gwiazdy.
2. Ukazanie pracy obrońców zwierząt jako ekscytującej i robiącej wrażenie oraz wywołującej emocje oraz bardzo trudnej, napotykającej na trudności prawne, bezduszność urzędników i obojętność społeczeństwa.
3. Ukazanie przypadków okrucieństwa wobec zwierząt oraz bezkompromisowe potępienie ich.
4. Pokazanie jak niezbędne jest utworzenia specjalnej jednostki Policji dla Zwierząt.
5. Walka z demagogią „po co zwierzętom pomagać, skoro tyle ludzi cierpi”.
6. Promowanie postawy stanowczego sprzeciwu społeczeństwa wobec niehumanitarnego traktowania zwierząt oraz prze- konanie o konieczności reagowania na przypadki okrucieństwa wobec zwierząt.
7. Poinformowanie o prawach zwierząt oraz instruktaż, jak należy reagować, gdy jest się świadkiem okrucieństwa wobec zwierząt.
8. Promowanie działań ludzi świata show-biznesu na rzecz ludzi i zwierząt jako wydarzeń „medialnych”, będących filozofii ą ich życia i systemem wartości.
9.  Pokazanie korzyści wynikających z humanitarnego traktowania zwierząt oraz uświadomienie, że trudna sytuacja materialna nie możne być usprawiedliwieniem dla pośredniego lub bezpośredniego udziału w przestępstwie, a znęcanie się nad zwierzętami nim jest.
10. Wpływ na nowelizację ustawy o ochronie zwierząt z korzyścią dla zwierząt.
11. Domaganie się egzekwowania praw zwierząt na wokandach polskich sądów.
12. Pokazanie zwierząt w służbie człowiekowi i ich roli w życiu człowieka oraz różne ciekawe i wesołe wydarzenia z udziałem zwierząt, w żadnym wypadku nie wyrządzając im jakiejkolwiek krzywdy.
13. Promowanie postaw ekologicznych jako zjawiska „medialnego” i „cool” wśród młodzieży
14. Promowanie postawy „szacunek do zwierząt Polacy mają we krwi”.

Cel

OPIS
PROGRAMU
EDYCJA
1. Zwierzęta gospodarskie

1. Wyjaśnienie, czym jest dobrostan zwierząt i jakie ma znaczenie w hodowli.
2. Ukazanie na czym polega ekologiczna i naturalna hodowla uwzględniająca dobrostan zwierząt.
3. Ukazanie korzyści płynących z prowadzenia małych gospodarstw i problemów z jakimi się spotykają.
4. Promowanie nawyków kupowania żywności produkowanej i sprzedawanej lokalnie.
5. Uświadomienie konsumentowi, jaką ma władzę poprzez sięganie po produkt z półki sklepowej na sytuacje rolników, dobrostan zwierząt, a wreszcie – najważniejsze – ceny produktów.
6. Odpowiedź na pytaniem czy ekologiczne produkty pochodzenia zwierzęcego muszą być takie drogie.
7.  Zamknięcie wszystkich ferm wielkoprzemysłowych.
8.  Zakaz eksportu koni na rzeź i skreśleni koni z listy zwierząt rzeźnych.
9. Wszystko o Wegetarianizmie.
10. Wszystko o Weganizmie.

Przebieg, czyli tematy poruszane w poszczególnych odcinkach

1.    Znane osoby są filmowane podczas pobytu na farmie ekologicznej i pomagają w opiece nad zwierzętami.
2.    Realizacja kampanii „Czy wiesz co jesz?”: ukazanie okrucieństwa i łamania prawa w fermach wielkoprzemysłowych i gospodarstwach, podczas transportów i w rzeźniach:
a) Fermy drobiu, bydła, świń.
b) Eksport cieląt na Zachód i produkcja „białej cielęciny”. c)  Produkcja mleka.
d)  Hodowla i sprzedaż ryb.
e) Eksport zwierząt na rzeź.
3.   Praca zwierząt na roli.
4.   Na tropie handlarzy i eksporterów zwierząt.
5.    Filmowanie kampanii w supermarketach: stworzenie specjalnych miejsc typu „żywność bez okrucieństwa”, akcje typu
„nie kupuj cierpienia”.
6.   Przeprowadzenie wywiadów z konsumentami w ramach kampanii „Czy wiesz co jesz?”.
7.   Odpowiedź na pytanie czy istnieje i na czym polega humanitarny ubój (prezentacja multimedialna).
8.   Nieetyczne wykorzystanie wizerunku zwierząt w promocji mięsa i mleka.
9.   Zaprezentowanie firm, które z swoich reklamach wspomniały o dobrostanie zwierząt.
10. Wystąpią organizacje propagujące Wegetarianizm i Weganizm, którzy powiedzą o swoich działaniach. Znani wegeta- rianie i weganie zaprezentują m. in. przepisy kulinarne i opowiadają o swoim stylu życiu.
11. Bardzo krótki fragment filmu z wykładów w wybranej uczelni/szkole wyższej o profilu rolniczym na temat sytuacji zwierząt hodowlanych. Studenci będą mieli za zadanie przygotować jakieś przedsięwzięcie, pokaz lub przeprowadzić badanie i przedstawić wyniki w interesujący sposób – coś medialnego i ciekawego.
12.  Bardzo krótki fragment filmu z lekcji w wybranej szkole podstawowej/ponadgimnazjalnej na temat sytuacji zwierząt hodowlanych.
13. Filmowanie eventów z udziałem gwiazd podczas których zbierane będą podpisy pod różnymi petycjami (np. „8 godzin” – zakaz transportu dłużej niż 8 godzin, likwidacja ferm wielkoprzemysłowych itd.).
14. Otwarcie dyskusji na forum publicznym o utworzeniu schroniska dla koni pracujących w służbie Państwa (wojsko, policja,  kawalerie, rolnicy) oraz jako terapeuci (hipoterapia) i przekonanie społeczeństwa polskiego, że schroniska te częściowo  powinny być finansowane przez państwo, np. z podatków płaconych przez stadniny. Opłacani byliby pracownicy (tworzenie  miejsc pracy), studenci odbywaliby praktyki, młodzież pomagałaby w ramach wolontariatu. Pozostałe przychody z darowizn, datków i 1% oraz z organizowanych imprez plenerowych. Konie już formalnie należące do schroniska, te w dobrym stanie zdrowotnym, mogłyby służyć nadal do płatnej lub nieodpłatnej lekkiej rekreacji i hipoterapii. Mogłyby być przekazywane w  dzierżawę rolnikom wybranym przez schronisko i pomagać w lekkich pracach na roli, gdy ten przekaże swojego konia nie nadającego się już do pracy.
15. Ukazanie stosunku do zwierząt w świetle religii chrześcijańskiej.

EDYCJA 2
Cel
Zwierzęta jako towarzysze człowieka

1.    Propagowanie obowiązkowej sterylizacji i kastracji  psów i kotów, w celu zapobiegania rozmnażaniu się niechcianych zwierząt.
2.    Ukazanie bezmyślnego zachowania i braku odpowiedzialności przy kupowaniu zwierząt jako zabawek i prezentów dla dzieci oraz najczęstszych konsekwencji z tym związanych.
3.   Ukazanie problemu porzucanych zwierząt: wyrzucanie na śmietnik, przywiązywanie do drzewa w lesie.
4.   Napiętnowanie nowej mody na kupowanie koni jako maskotek dla szpanu i ukazanie braku odpowiedzialności i współczucia takich właścicieli wobec swoich podopiecznych.
5.    Propagowanie pozytywnych postaw wobec zwierząt wśród dzieci i młodzieży
6.   Ukazanie roli zwierzęcia w życiu człowieka.
7.   Ukazanie walki z nielegalnymi hodowlami lub tymi, w których dzieje się psom i kotom krzywda.
8.   Promowanie adopcji zwierząt ze schronisk (psów, kotów i koni).
9.   Odpowiedź na pytanie, czy i kiedy eutanazja powinna być stosowana.

Przebieg, czyli tematy poruszane w poszczególnych odcinkach

1.    Interwencje u właścicieli źle traktujących zwierzęta.
2.   Interwencje w nielegalnych schroniskach.
3.   Ukazanie postawy władz miast i gmin wobec sytuacji bezdomnych zwierząt.
4.    Fragment filmu z lekcji w wybranej szkole na temat stosunku do zwierząt. Szkoła będzie miała za zadanie przygotować jakiś event/happening/zabawę – coś medialnego i ciekawego.
5.   Ukazanie na konkretnym przypadku, jak wygląda i jak powinna wyglądać adopcja ze schroniska.
6.   Ukazanie szkolenia dla przyszłych właścicieli zwierząt oraz porady, jak opiekować się zwierzęciem.
7.   Pies i wakacje oraz hotele dla zwierząt.
8.   Psy na wsi.
9. Szkolenia psów oraz pokazanie tresury psa jako przyszłego asystenta osoby niepełnosprawnej.
10. Psie toalety.
11. Odpowiedź na pytanie skąd bierze się agresja psów wobec dzieci.
12. Inne pupile: świnki morskie, chomiki, rybki, króliki
13. Ukazanie na czym polega eutanazja zwierząt ze schronisk (psów i kotów) tych, które nie mogą znaleźć właścicieli.
14.  Otwarcie dyskusji na forum publicznym o utworzeniu specjalnego schroniska dla psów i kotów, które nie mogą znaleźć
właścicieli i nie byłyby już przekazywane do adopcji. Schroniska – alternatywa dla eutanazji.
15.  Pokazanie  resocjalizacji  dzieci  i  młodzieży  poprzez  kontakt  ze  zwierzętami  (np.  z  placówek  resocjalizacyjnych  lub opiekuńczo-wychowawczych itp.).
16. Młodzież i dzieci zaproszone do schronisk pomagają przy zwierzętach w ramach zajęć pozaszkolnych.
17. Resocjalizacja więźniów poprzez kontakt ze zwierzętami i opiekę nad nimi (więźniowie będą przygotowywać psy, koty i konie do rehabilitacji dzieci i osób niepełnosprawnych, a także do adopcji). Więźniowie przedstawia również swoje historie.
18. Psy poszukujące zaginionych osób.
19. Psy policyjne i wojskowe
20. Ukazanie problemu kotów kupowanych/nabywanych jako pupile „łatwiejsze” w opiece. Koci charakter.
21. Konie Reprezentacyjnego Szwadronu Kawalerii Wojska Polskiego.
22. Ukazanie stosunku do zwierząt w świetle religii prawosławnej, judaistycznej i islamskiej.

EDYCJA 3
Zwierzęta w sporcie, rozrywce i rekreacji
Cel

1.   Zwalczanie tresury zwierząt w cyrkach i ukazanie jej drastycznych metod.
2.    Uświadomienie społeczeństwo, że stosowanie tresury dzikich zwierząt jest złem samym w sobie, a cyrk w ogóle nie jest
miejscem dla dzikich zwierząt i nie ma możliwości zapewnienia im prawidłowych warunków bytowych.
3.    Ukazanie  losu  koni  sportowych  jako  maszyn  do  robienia  pieniędzy,  których  to  koni  pozbywa  się  jak  „śmieci”,  gdy ulegną kontuzji lub będą mniej rentowne.
4.   Odpowiedź na pytanie czym jest roll-kur: wady i zalety.
5.   Ukazanie smutnego losu koni ze stadnin i szkółek jeździeckich (ich przedmiotowe traktowanie: wyzysk, zaniedbanie itd.).
6.    Wizyty w stadninach i szkółkach jeździeckich zapewniających koniom dobre warunki.
7.   Ukazanie smutnego losu koni wożących turystów.
8.   Promowanie schronisk dla koni.
9.   Ukazanie złych warunków dla zwierząt w ZOO.
10. Promowanie ogrodów zoologicznych i rezerwatów przyrody zapewniających zwierzętom najlepsze warunki. Odpo- wiedź na pytanie, „po co jest ZOO?”.
11. Ukazanie złych warunków dla zwierząt w sklepach zoologicznych.
12. Wykrywanie przypadków praktykowania walk psów i kogutów.
13. Ukazywanie okrucieństwa w corridzie, jako rozrywki dla potencjalnych polskich turystów.
14.  Propagowanie  podmiotowego  traktowania  zwierząt  w  rekreacji  (szkółki  jeździeckie,  zawody  sportowe  z  udziałem koni, wystawy psów i kotów itp.).
15. Napiętnowanie sportu, jakim jest polowanie.

Przebieg, czyli tematy poruszane w poszczególnych odcinkach

1.   Znane osoby są filmowane jak biorą udział w różnych akcjach.
2.   Akcja zbierania podpisów pod petycją o zakazie tresury dzikich zwierząt.
3.    Interwencje/śledztwo, gdzie trzymane są zwierzęta cyrkowe, gdy nie występują w przedstawieniach oraz podczas ich transportowania z jednego miejsca na drugie.
4.   Interwencja w sprawie sytuacji koni przewożących turystów oraz, jeśli konieczne, pouczenie lub wszczęcie postępowania.
5.   Event: budowa schroniska dla zwierząt cyrkowych i/lub specjalnie wyznaczonych miejsc do którego trafią dzikie zwierzęta przekazane przez cyrki, które zrzekną się tresury lub zostaną im zwierzęta odebrane oraz gdy już prawnie zostanie ona zakazana.
6.   Akcja przekazywania zwierząt odebranych lub przekazanych przez polskie cyrki rezerwatom dzikiej przyrody w innych krajach.
7.    Pokazy  występów  cyrkowych  organizowanych  przez  cyrki,  które  nigdy  nie  zawierały  w  repertuarze  tresury  dzikich zwierząt jako pożądanej rozrywki w cywilizowanym społeczeństwie.
8.   Pokazy cyrków, które zrzekną się tresury dzikich zwierząt i promowanie ich występów.
9.   Interwencje/wizyty w ZOO, sklepach zoologicznych i innych miejscach, gdzie trzymane są zwierzęta w celach rozrywkowych i rekreacyjnych (np. mini zoo w restauracjach).
10.  Pobyt Uczestników (2 i 4) w schroniskach dla koni i ich pomoc przy chorych koniach, które poprzednio brały udział w wyścigach lub pracowały w szkółkach jeździeckich.
11. Wizyty w stadninach i szkółkach jeździecki (podmiotowe traktowanie koni).
12. Interwencje w szkółkach jeździecki (przedmiotowe traktowanie koni).
13. Ukazanie prawidłowego przygotowania konia (naturalnymi metodami) do udziału w zawodach sportowych.
14. Udział w wystawach psów i kotów rasowych.
15. Metody i ofiary polowania, jako ludzkiej rozrywki kosztem życia zwierząt.
16. Zwierzęta w filmach i reklamach (jak wygląda przygotowanie ich do występu).
17. Ukazanie stosunku do zwierząt w świetle religii w których czci się zwierzęta (np. animizm).

EDYCJA 4
Cel
Dzika przyroda

1.    Kłusownictwo zagrożeniem dla życia dzikich zwierząt.
2.   Ukazanie okrutnych metod zastawiania przez kłosowników pułapek na zwierzęta w lasach
3.   Napiętnowanie i ukazanie konsekwencji negatywnych ludzkich zachowań w lasach, rezerwatach i parkach narodowych.
4.   Kształtowanie właściwych zachowań człowieka, gdy wchodzi on do „Domu Matki Natury”.
5.   Na czym polega praca leśniczego i myśliwego oraz odpowiedz na pytanie, czy odstrzał regulujący populacje jest potrzebny.
6.   Ukazanie okrucieństwa procederu przemytu dzikich zwierząt.
7.   Ukazanie nielegalnej sprzedaży zagrożonych gatunków.
8.   Ukazanie niebezpieczeństwa i odpowiedzialności związanej z trzymaniem w domu egzotycznych zwierząt przywiezionych, a najczęściej przemyconych z zagranicy.
9.   Pokazanie Polakom, jakie mamy dzikie zwierzęta.
10. Ukazanie okrutnych metod pozyskiwania płetw rekina i innych wyrobów z innych dzikich zwierząt.
11. Promocja ochrony dzikiej przyrody i ukazanie tragicznych skutków ciągłej ekspansji człowieka.
12.  Promocja rezerwatów dzikiej polskiej przyrody i parków narodowych
13. Uświadomienie, jak ważna jest ochrona środowiska i ginących gatunków.
14. Ukazanie okrucieństwa wobec zwierząt w świecie

Przebieg, czyli tematy poruszane w poszczególnych odcinkach

1.   Na tropie kłusowników (z udziałem gwiazd): niszczenie ich barbarzyńskich zasadzek.
2.   Na tropie przemytników (z odziałem gwiazd).
3.   Na tropie handlarzy dzikimi zwierzętami oraz wyrobów z nich zrobionych (z udziałem gwiazd)
4.   Ukazanie przebiegu śledztwa oraz rozprawy sądowej przeciwko konkretnemu kłusownikowi, przemytnikowi, handlarzowi.
5.    Wyprawa po Tatrzańskim Parku Narodowym: niedźwiedzie, wilki, kozice itd. (z udziałem gwiazd). Śladami zwierząt na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego.
6.   Ochrona dzikich ptaków.
7.   Wyprawa do Kampinowskiego Parku Narodowego (z udziałem gwiazd)
8.   Wyprawa do Puszczy Białowieskiej: żubry, rysie, ptaki, gady, płazy itd. (z udziałem gwiazd)
9.   Reintrodukcja rysi
10.  Morze  Bałtyckie:  foki,  morświny  itd.  (z  udziałem  gwiazd).  Śladami  zwierząt  na  plażach  i  w  Morzu  Batyckim  wraz
z Błękitnym Patrolem. (z udziałem gwiazd).
11. Wycieczka do Egzotarium – schronisku dla dzikich zwierząt (z udziałem gwiazd).
12. Zwierzęcy „szósty zmysł” (umiejętność przetrwania).
13.  Młodzież i dzieci z wybranej szkoły, zaproszone do Egzotarium w ramach zajęć pozaszkolnych (zamiast wycieczek do cyrków) uczą się o dzikich zwierzętach: pająki, węże, skorpiony.
14. Wyprawy do wybranych rezerwatów dzikiej przyrody i parków narodowych (z udziałem gwiazd).
15.  Eventy: „Rysie dla rysiów”, „Wilki, Wilczyńscy itp. dla wilków”, „Niedźwiedzcy itp. dla niedźwiedzi” w największych miastach Polski, tych w których rejonach występuje dany gatunek.
16. Studenci zootechniki/biologii/weterynarii zaproszeni do udziału będą mieli za zadanie przygotować jakiś event/happe- ning/przeprowadzić badanie – coś medialnego i ciekawego na temat dziko żyjących zwierząt..
17. Fragment filmu z lekcji w wybranej szkole na temat sytuacji dzikich zwierząt. Szkoła będzie miała za zadanie przygotować jakiś event/happening/zabawę – coś medialnego i ciekawego.
18. Wyprawa m. in. z ukrytą kamerą na polowanie na łowców płetw rekinów (z udziałem gwiazd).
19. Ukazanie stosunku do zwierząt w świetle religii pogańskiej i neopogańskiej. Patronat Medialny mógłby objąć National Geographic

EDYCJA 5
Cel
Zdrowie, moda i uroda bez okrucieństwa

1.   Propagowanie postawy sprzeciwu wobec noszenia naturalnych futer z dzikich zwierząt.
2.   Propagowanie postawy sprzeciwu wobec noszenia futer z dzikich zwierząt uznanych za gatunki zagrożone.
3.   Ukazanie okrucieństwa wobec zwierząt na fermach futrzarskich.
4.   Ujawnienie, że futro pozyskuje się również ze zwierząt, które zginęły z rąk kłusowników.
5.   Ukazanie zabijania zwierząt za granicą, których futra lub ich części sprzedawane są w Polsce.
6.   Promocja wyrobów z owczej wełny.
7.   Propagowanie  skór  i  futer  ze  zwierząt  zabijanych  na  mięso,  jako  szacunku  do  istot,  które  i  tak  już  oddały  dla  nas swoje życie.
8.   Promocja hodowli królików wełnistych, których nie zabija się, lecz goli.
9.    Nowe produkty „bez zabijania i przemocy” z sierści psa i włosów ludzkich jako alternatywa dla naturalnych dodatków futrzanych.
10. Odpowiedź na pytanie czy sztuczne futro rzeczywiście jest dobrą alternatywą dla futer naturalnych.
11. Promowanie kosmetyków nie testowanych na zwierzętach.
12. Ukazanie okrucieństwa wobec zwierząt w laboratoriach.
13. Promowanie adopcji szczurków laboratoryjnych.
14. Obalenie mitów o psim smalcu jako „eliksirze zdrowia” – walka z nielegalną hodowlą psów na smalec
15. Obalenie mitów o żółci niedźwiedzia jako „lekarstwie”.
16. Obalenie mitów o właściwościach leczniczych produktów pochodzących z tygrysów.
17. Leczniczy jad
18. Psi lekarz
19. Terapie: dogoterapia, felinoterapia, hipoterapia i inne „zwierzoterapie”
20. Medycyna naturalna dla ludzi i zwierząt i z wykorzystaniem zwierząt.

Przebieg, czyli tematy poruszane w poszczególnych odcinkach

1.   Muzeum zwierząt futerkowych (w muzeum tym będą zbierane futra od osób, w tym ludzi show-biznesu, którzy przekażą je do muzeum. Będzie w nim wystawione futro, od kogo (za zgodą) oraz zdjęcie zwierzęcia i opis jego naturalnego środowiska.
2.   Wizyty (z ukrytą kamerą)/interwencje na fermach futrzarskich.
3.    Nowy produkt z sierści psa (pozyskiwanej tylko poprzez wyczesywanie, ewentualnie strzyżenie psa) jako alternatywa dla naturalnych dodatków futrzanych.
4.    Nowy produkt (co dusza zapragnie) z włosów ludzkich (pozyskiwanej poprzez strzyżenie lub na co zgodzi się dawca włosów, w końcu człowiek może wybrać, zwierze nie) jako alternatywa dla naturalnych dodatków futrzanych.
5.   Wizyty (z ukrytą kamerą)/interwencje w laboratoriach, gdzie przeprowadza się testy na zwierzętach.
6.   Odpowiedź na pytanie, czy wszystkie testy na zwierzętach są konieczne.
7.   Prezentacja na czym polegają metody alternatywne: in vitro, na wyizolowanych narządach i w hodowlach tkankowych
8.   Zaprezentowanie na czym polegają dogoterapia, felinoterapia i hipoterapia, jak przygotowywane są zwierzęta do funk- cji terapeuty oraz jaką pełnia rolę w procesie rehabilitacji dzieci. Opowiedzenie historii także ludzkich bohaterów.
9.   Wizyta ze zwierzętami w szpitalach dziecięcych. Opowiedzenie historii także ludzkich bohaterów.
10. Pobyt Uczestników (2 i 4) w schroniskach dla koni i ich pomoc przy chorych koniach, poprzednio pracujących w hipoterapii.
11. Zwierzęcy „szósty zmysł” (umiejętność wykrywaniu chorób przez psy).
12. Event innowacyjny: psi szpitalny pracownik, który będzie mieszkał w szpitalu/wypożyczany przez Fundację i w wyznaczonych godzinach będzie przebywał na szpitalnej sali z dziećmi. Opiekę nad nim będzie sprawować wyznaczona do tego osoba.
13. Produkty przyrodnicze w medycynie naturalnej w celu ochrony środowiska
14. Walka z procederem pozyskiwania produktów przyrodniczych w medycynie naturalnej, który przyczynił się do de- gradacji  środowiska naturalnego oraz doprowadził do sytuacji zagrożenia wielu gatunków zwierząt. Odpowiedź na pytanie, czy nas to dotyczy?
a) Ukazanie okrutnych metod hodowli niedźwiedzi na chińskich niedźwiedzich farmach;
b) Ukazanie barbarzyńskich metod polowania na tygrysy w celu pozyskania ich narządów i skóry;
c) Ukazanie barbarzyńskich metod polowania oraz okrutnych metod hodowli innych zwierząt dla celów medycyny naturalnej.
15. Ukazanie stosunku do zwierząt w świetle filozofii buddyjskiej i hinduistycznej.